Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs

Doa Untuk Anak Mama

~Bismillahirrahmanirrahim~
Ya Allah,
Lindungilah anakku dengan sebaik2 perlindunganmu.
Jauhi dia dari segala bahaya makhluk2 ciptaanmu.
Kurniakan dia akal yang bijak,
Akhlak yang soleh juga sifat2 yang terpuji.
Dengan izin mu Ya Allah, aku memohon.
jadikan dia anak yang mendengar kata ibu dan bapa serta hamba yang sentiasa sujud kepada Mu
~Amin~

Doa Nabi Yunus

Allahumma, la ilaha illa anta. Subhanaka, inni kuntu minazzhalimin "

Ya Allah, tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha Suci Engkau. Sungguh aku ini termasuk orang-orang yang zalim’.

Doa Memperbanyakkan Susu Ibu

"Ya Allah, permudahkanlah segala urusan kehidupan ku, banyakkanlah susu ku untuk bayi ku, dan permudahkanlah perjalanan ku untuk menyusukan anak ku agar menuruti segala yang telah Engkau syariat kan."

"Ya Allah, seberapa banyak susu yang aku perolehi hari ini, penuhi lah dengan rahmat Mu dan keberkatan Mu, susu yang sedikit menjadi banyak dan kenyang buat anak ku."

Pages

Friday, April 27, 2012

updated barang-barang si kecik

Clothing
1) Baju lengan pendek – Done 
2) Baju lengan panjang – Done 
3) Seluar pendek – Done 
4) Seluar panjang – Done 
5) Barut baby – Done (DIY)
6) Sapu tangan – Done
7) Rompers  – Done
8) Baby Tight / legging pants  – Done
9) Mittens & Booties – Done  
10) Hat – Done 
11) Socks – Done 
12) Bibs – Done 

Feeding
1) Breast pump
2) Cooler bag set
3) Storage bottles
4) Ice gel/Ice Pack
5) Feeding Bottle – Done 
6) Teat (puting) – Done 
7) Teat brush – Done 
8) Berus pembersih botol - Done 
9) Baby Warmer for Bottle 
10) Termos
11) Nursing Pillow

Nursery
1) Baby cot - Done 
2) Mattress baby cot set – Done 
3) Bedding set (Pillow and bolsters)- Done (Kekabu) 
4) Mosquito net – Done 
5) Blanket / Bedung – Done 

Bathing
1) Bath tub – Done 
2) Towel  – Done
3) Face Towel – Done 
4) Toiletries + Travel Pack – Done 
5) Toothbrush – Done 
6) Cotton balls – Done 
7) Cotton buds – Done 
8) Baby hair brush – Done 
9) Baby manicure set (nail clipper, gunting baby) – Done 
10) Nasal aspirator/Nose cleaner – Done 

Diapering
1) Changing Mat – Done 
2) Baby wipes – Done 
3) Diapers NB  – Done
4) Napkins – Done 
5) Diaper Pants – Done 
6) Plastic tie-pants – Done 
7) Balm/Vicks – Vicks – Done 
8) Bedak Baby – Done 
9) Powder Puff Case – Done 
10) Baby Oil – Done 
11) Losyen Baby – Done 
12) Nappy Rash Cream – Done (Anakku)
13) Botol sembur air – Done 

Others
1) Nappy Liners – Done 
2) Safety Pink – Done 
3) Minyak telon/yu yee cap Limau  – Done 
4) Methylated Spirit [Untuk cuci pusat] Mintak kat klinik jer kot
5) Thermometer [untuk cek suhu demam]  – Done
6) Toys
7) Hanger for baby’s clothes – Done 
8) Baby Clothes Detergent [Sabun]
9) Bakul Baju Kotor  – Done
10) Storage barang/Almari   – Done
11) Berus lampin – Done 
12) Penyangkut baju berklip / bulat –  – Done
13) Bakul Toiletries  – Done
14) Wood wares Gripe Water-elak kembung perut

MOM’s Need 
1) Socks - Done
2) Nursing Bras  – Done
3) Nursing Pad [Disposable]  – Done
4) Maternity Pad  – Done
5) Disposable Panty  – Done
6) Nipple Cream (xperlu kot..nurse kata guna susu jer)
7) Bengkung  – Done
8) Minyak panas untuk confinement 
9) Jamu set selepas bersalin  – Done
10) Air Selusuh/Air zam zam  – Done (akar siti fatimah)
11) Minyak Selusuh
12) selipar  – Done
13) Baju sejuk – guna jaket opis je la
14) Kain Batik  – Done
15) Tungku – Guna Batu sungai jer la..boleh?
16) Selimut  – Done  (guna jer yg ada)

Outing
1) Car seat  – Done (pinjam kak lang punya...nnt baru beli)
2) Stroller – Done
3) Baby sling/Carrier – Done
4) Travel Bag– Done
5) Papa Bag – Done


updated: 27 April 2012...... 

Cinta Bersatu



Special dedicated to my lovely hubby....♥♥Muhammad Nizam Zakria♥♥

******Love U forever******

_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me

Tuesday, April 24, 2012

Panduan Penggunaan Botol Susu Bayi Polikarbona

a) Kenalpasti Botol Susu Bayi Polikarbonat

Botol susu bayi polikarbonat bersifat keras dan lutsinar di mana ianya mengandungi Bisphenol A (BPA). Botol susu ini boleh dikenalpasti melalui kod identifikasi plastik yang biasa didapati di bawah botol susu bayi seperti berikut:
  1. Nombor 7 Pla_7.jpg
  2. Nombor 7 dan PC Pla_7PC.jpg
  3. Nombor 7 dan ‘other’Pla_7ot.jpg

Botol susu bayi yang bebas BPA biasanya dilabelkan dengan perkataan ‘BPA free’ atau bebas BPA.

b) Pengendalian Botol Susu Bayi Polikarbonat
  1. Steril botol susu bayi polikarbonat mengikut arahan pengendalian yang terdapat pada label atau yang diberikan oleh pengeluar sekiranya ada.  Jika tiada, pengguna perlu merendam botol susu bayi polikarbonat dalam air yang mendidih selama 5 hingga 10 minit.
  2. Elakkan menggunakan air panas secara terus dalam botol susu bayi polikarbonat untuk membancuh susu.
  3. Guna peralatan mencuci botol susu yang sesuai seperti span dan berus yang lembut bagi mengelakkan permukaan dalam menjadi rosak dan bercalar.
  4. Sentiasa periksa permukaan dalam botol susu dan sekiranya terdapat kesan calar atau rosak, botol susu perlu diganti. Sekiranya tiada kerosakan, botol susu perlu diganti setiap 6 bulan.

Namun, pengguna juga boleh membuat pilihan awal dengan menukarkan penggunaan botol susu bayi polikarbonat kepada botol susu bayi yang bebas BPA mengikut kemampuan masing-masing. Terdapat pelbagai alternatif botol susu bayi di pasaran yang diperbuat daripada polypropylene (PP), polyethersulfone (PES), polyamides (PA), kaca dan lain-lain.



link : Portal KKM

Thursday, April 19, 2012

Penyusuan Susu Ibu -Part 1





Pengenalan
Bersiap sedia menanti kelahiran bayi anda merupakan satu pengalaman yang sungguh menyeronokkan. Banyak perkara yang perlu dilakukan seperti memilih nama untuk bayi yang bakal dilahirkan, menyediakan barang-barang keperluannya dan memikirkan cara terbaik untuk menyusukannya. Satu perkara yang perlu anda fikirkan ialah penyusuan bayi dengan susu sendiri. Ia banyak sekali mendatangkan faedah kepada anda dan bayi.
Walaupun penyusuan susu ibu merupakan kaedah semula jadi tetapi ia bukanlah sesuatu yang datang dari naluri. Sama ada anda baru mula berfikir tentang penyusuan itu atau pernah menyusukan bayi anda sebelum ini, kami boleh membantu membimbing anda. Kami akan memandu anda, bermula dari kehamilan, ketika penyususan sehinggalah kepada menghentikan penyusuan.
Penyusuan susu ibu: Pemberian semula jadi.
Bagi sesetengah ibu dan bayi, penyusuan dengan susu ibu berjalan dengan lancar sejak dari awal lagi. Tetapi bagi yang lain, ia mungkin mengambil sedikit masa dan terpaksa mencubanya beberapa kali untuk memperolehi kejayaan. Sesuatu yang baru itu biasanya memerlukan masa dan latihan.
Jika anda memerlukan sebarang bantuan, anda bolehlah mendapatkan nasihat dari jururawat semasa berada di hospital, berjumpa pakar pediatrik, penasihat penyusuan atau kumpulan sokongan penyusuan susu ibu. Mereka boleh membantu anda.
Anda harus ingat bahawa asas paling penting kepada kejayaan sesuatu penyusuan itu ialah teknik dan kedudukan semasa penyusuan. Anda perlu banyak bersabar dan berfikiran positif kerana penyesuaian antara anda dan bayi akan mengambil masa. Ingatlah bahawa susu ibu bukan sekadar makanan, ia lebih dari itu. Susu ibu mengandungi antibodi penting untuk melawan jangkitan dan mempunyai kesan psikologi dan perubatan yang penting kepada kedua-dua ibu dan bayi. Penyusuan susu ibu adalah pemberian semula jadi anda kepada bayi.

Persediaan semasa hamil
Sesuatu yang paling penting boleh dilakukan untuk memastikan kejayaan menyusukan bayi ialah membuat persediaan awal semasa kehamilan. Walaupun penyusuan ini sesuatu yang semula jadi, tetapi ia bukanlah sesuatu yang lahir dari naluri. Dengan menghadiri kelas penyusuan bayi, anda boleh mula mempelajari tentang penyusuan dan hubungan mesra antara anda dan bayi ketika melakukan penyusuan itu. Sokongan dari ibu ke ibu yang diberikan oleh kumpulan sokongan ibu di kawasan anda atau kaunselor penyusuan ini amat berguna dan berfaedah buat anda. Dalam perjumpaan-perjumpaan ini, anda dapat berkongsi pengalaman dengan ibu-ibu lain dan mempelajari lebih lanjut teknik menyusukan bayi dengan betul. 

Friday, April 6, 2012

Cinta Itu Nyawa - Shuib & Sarah



Tetiba....Jatuh Cinta dengan lagu ni sweeeeetttttt sangat ♥♥♥♥

_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me

Wednesday, April 4, 2012

TIPS MENGATASI MASALAH KURANG SUSU


1. Tambah masa dan kekerapan
************************
--> Asas utama dalam penyusuan susu ibu adalah Demand & Supply. Lebih kerap menyusukan dan pump, lebih banyak susu dihasilkan. Cuba pump setiap kali selepas bayi menyusu. Antara masa terbaik untuk pump adalah antara waktu malam ke pagi kerana hormon prolaktin yang tinggi ketika ini. Ambil sedikit masa untuk pump setiap kali lepas bangun tidur. Pump juga mesti konsisten mengikut jadual kerana ini akan melatih badan anda menghasilkan susu pada masa yang ditetapkan. Buat jadual perahan dan catatkan hasil perahan anda setiap kali selepas pump supaya anda dapat melihat perubahannya.

2. Minum air kosong yang mencukupi
***************************
--> Amalkan minum segelas air kosong setiap kali semasa menyusu. Target minimum 3L sehari.

3. Pemakanan seimbang
*****************
--> Susu lebih banyak dihasilkan ketika anda kenyang berbanding ketika lapar. Jangan tinggalkan sarapan pagi. Jika anda sedang menurunkan berat badan, makan dalam jumlah yang sedikit tetapi kerap supaya badan anda mendapat kalori yang diperlukan untuk menghasilkan susu.

4. Ambil makanan yang bersifat penggalak susu
**********************************
--> Amalkan halba, oats, alfalfa, lobak putih, longan kering, kurma, air soya, sawi dan sebagainya. Namun keberkesananya berbeza mengikut individu.

5. Pengambilan supplement
********************
--> Ramai ibu yang gagal mengamalkan diet seimbang. Kekurangan nutrisi penting boleh mengganggu penyusuan. Apatah lagi ramai yang berdiet, ambil perancang dan sebagainya. Jadi pengambilan supplement adalah alternative yang boleh membantu anda. (SILA KLIK --> http://on.fb.me/PenyusuanLifeFit



Proses penyusuan sememangnya satu proses semulajadi. Namun, ia boleh terganggu sekiranya ibu tidak mempunyai pengetahuan tentang proses penyusuan susu ibu. Jika anda berazam untuk menyusukan anak, dapatkanlah seberapa banyak ilmu tentang penyusuan susu ibu sejak mengandung lagi. Ilmu adalah penting untuk membantu anda memastikan proses penyusuan yang lancar.

Ingatlah bahawa asas pengeluaran adalah Supply & Demand. Semakin kerap anda menyusu atau pump, semakin banyak susu dihasilkan. Pump murah atau mahal tidak menjadi persoalan. Tapi soalnya adakah anda cukup berdisiplin, konsisten dan sanggup mengerah tenaga dan masa untuk pump susu buat si kecil? Selain itu, sentiasa yakin dan positif bahawa “SUSU SAYA BANYAK” dan sentiasa berdoa minta dimurahkan rezeki anak.

Okay, dah abes bace tu tekan la SHARE! hehe ♥ ^_^ ♥

Copyright LifeFit.my <-- Sila klik utk tips2 berkenaan kecantikan, kesihatan, kehamilan, berpantang dan menyusu (Jangan lupa LIKE page LifeFit ya!)

Artikel: Hak milik LifeFit.my





_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me