Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs

Doa Untuk Anak Mama

~Bismillahirrahmanirrahim~
Ya Allah,
Lindungilah anakku dengan sebaik2 perlindunganmu.
Jauhi dia dari segala bahaya makhluk2 ciptaanmu.
Kurniakan dia akal yang bijak,
Akhlak yang soleh juga sifat2 yang terpuji.
Dengan izin mu Ya Allah, aku memohon.
jadikan dia anak yang mendengar kata ibu dan bapa serta hamba yang sentiasa sujud kepada Mu
~Amin~

Doa Nabi Yunus

Allahumma, la ilaha illa anta. Subhanaka, inni kuntu minazzhalimin "

Ya Allah, tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha Suci Engkau. Sungguh aku ini termasuk orang-orang yang zalim’.

Doa Memperbanyakkan Susu Ibu

"Ya Allah, permudahkanlah segala urusan kehidupan ku, banyakkanlah susu ku untuk bayi ku, dan permudahkanlah perjalanan ku untuk menyusukan anak ku agar menuruti segala yang telah Engkau syariat kan."

"Ya Allah, seberapa banyak susu yang aku perolehi hari ini, penuhi lah dengan rahmat Mu dan keberkatan Mu, susu yang sedikit menjadi banyak dan kenyang buat anak ku."

Pages

Thursday, January 31, 2013

Happy Besday Abah Safiyyah

Assalamualaikum...

Hari ini hari lahir abah safiyyah aka my lovely hubby Muhammad Nizam Zakria yg ke 30..

Ini ucapan khas safiyyah untuk abah...


ok bye!!!

Wednesday, January 30, 2013

belajar duduk

Assalamualaikum...

Jom belajar duduk sendiri ala safiyyah..


ok bye!!!

Friday, January 18, 2013

Thursday, January 17, 2013

8 jam je tau!!!


ok bye!!!!

Separation Anxiety - Clingy babies

Separation anxiety is common in babies, but a clingy bub can be tiring for Mum. Pinky McKay shows you how best to cope


My five-month-old is always super-glued to me,” says Antoinette. “She screams if anybody else holds her and if I dare to leave the room she gets hysterical! She is my third baby so, even though there are days when I just want to run from the room screaming, ‘LEAVE ME ALONE!’ I know this phase will pass. But I am sick of everyone telling me I am spoiling her or that I should just let her cry and she will get over it.
If, like Antoinette, you have a ‘velcro baby’, please be reassured that your baby’s clingy behaviour is not your fault – you’re simply responding to the baby you have. Although it can be stressful to contend with a sensitive baby who wants to be constantly held, especially if she only wants to be held by you, it can help to see things from your baby’s perspective. US paediatrician Dr William Sears says, “In babies’ minds, Mother is a part of themselves and they are part of Mother. Mother and baby are one, a complete package. These babies feel anxious and frightened when not with Mother. These emotions are normal feelings inside a little person who knows he needs the presence of his mother to thrive and to feel complete.”

Clingy times
Most babies go through clingy phases and these are often due to developmental changes. For instance, newborns depend on close contact to adapt to the world outside the womb. Carrying your baby will not only help him feel secure but will also regulate his immature heartbeat, rhythmic movements and respiration, helping 
to balance irregular waking, sleeping and feeding rhythms.
As they grow, it is common for babies to become clingy at significant developmental stages and, just as babies have physical growth spurts, they also achieve neurological milestones such as being able to perceive distance, which typically happens at around 25 weeks. This may result in clinginess as baby realises, ‘Mummy is moving away from me’. Studies show marked increases in brain development as babies reach these new milestones. According to Dutch researcher Professor Frans Plooij, author of The Wonder Weeks (www.thewonderweeks.com), although calmer babies cope with these stages relatively easily, in others, confusion, frustration and anxiety may make them so unsettled they cling to the only safety and security they know – you!
Getting attached
At around six months of age, your baby may begin an important emotional developmental process known as ‘separation anxiety’, which means your bub now realises you are a separate being. Because babies don’t have any concept of constancy (when you disappear, they think you don’t exist) this phase commonly lasts up to two years until they can understand that when you disappear, you will come back. Separation anxiety is part of normal childhood development and shows that your baby has a healthy attachment to you. According to Dr Sears, “Loud separation protests reveal 
a capacity for forming deep attachments – if they didn’t care deeply, they wouldn’t fuss so loudly when separated. This capacity is the forerunner of intimacy in adult relationships.”
Sharing the care The best way to deal with your clingy baby is to help her feel secure by holding her, carrying her in a sling where she is protected from poking by strangers and introducing other people gradually. You can hold her as others interact with her, then as she gets used to family members and close friends, let them hold her for short periods with you close by, eventually increasing the distance and separations as she feels comfortable.
If you do need to leave your littlie, leaving an article of your unwashed clothing, such as your dressing gown or a tee-shirt, can be comforting for her while her carer is holding her. It is also important to be honest and say goodbye. It is helpful to have a goodbye ritual and a return greeting so she can learn that although you may leave sometimes, you do come back.
Coping with criticism
If you receive flak about your velcro baby, remember your baby’s needs are more important than your critics’ opinions. You are not spoiling your clingy baby, you are teaching her to love and, all too soon, this behaviour will pass. In a few short years, she’ll be too embarrassed to even kiss you goodbye!
Velcro Baby
As Ali, mum of a toddler, says, “My son was a velcro baby right up until he was two years old. Now he is happy to say goodbye to me and give me a kiss. It was demanding and frustrating at times, especially when everyone 
was telling me I was spoiling him and getting him into bad habits. But now he is so well-adjusted, happy and confident. He is a wonderful little man. And I know it is because I just accepted him and went with it.”
Daddy rejection
It is normal for babies and toddlers to favour or be comforted more easily by one parent, usually Mum. This isn’t a rejection of the other parent, though it can seem this way. It is a good idea to gradually encourage time with the parent who isn’t the primary carer – Dad could carry baby in a sling when she is happy or massage her while you hold her, and later, an activity such as bathing could be Dad’s domain. This way, dads become more confident and have an opportunity to bond deeply too.

Tuesday, January 15, 2013

10 Tip Mengajar Bayi


Bayi kecil tidak semestinya tidak boleh diajar. Jika anda mahu bayi anda menjadi pintar, anda perlu bersedia untuk melakukan apa sahaja untuk membantu bayi anda mencapai sepenuhnya potensi dirinya. Bersama ini ada 10 tip untuk membantu anak anda mencapai potensi diri.  


1. Pengulangan
Bayi cepat belajar jika anda sentiasa melakukan pengulangan secara konsisten.  Sebagai contoh, jika anda mahu mengajar bayi anda tentang warna, sebutkan warna itu misalnya warna biru. Begitu juga dengan abjad atau nombor. Jika anda terjumpa abjad atau nombor, sebutkan dengan kuat.  Biarkan bayi anda mendengar. Jika anda lakukan secara kerap, bayi akan cepat belajar. Anda juga boleh cuba meletakkan sekumpulan barang  berwarna sama di hadapan bayi anda. Seterusnya sentiasa mengulangi warna itu. Ini adalah teknik pengajaran yang terbaik untuk bayi. Minda anak anda adalah seperti ‘span’ pada usia ini, ia menyerap apa sahaja pengajarang yang diberikan kepadanya. Sekarang, terpulang kepada anda untuk mengisi dengan ilmu yang berguna.
2. Jangan berbahasa bayi!
Goo goo gaa gaa! Bahasa bayi yang begitu mengagumkan dan ia sememangnya sangat menarik apabila anda melihat bayi comel berbahasa begitu. Tetapi jangan ikut bahasa bayi anda, jika anda ingin mengajarnya berkomunikasi. Cara ini memang sukar, tetapi inilah cara mengajar  yang betul untuk bayi anda bercakap. Cuba jangan bercakap bahasa bayi apabila bersama dengannya.  Cuba bayangkan anda sedang bercakap orang dewasa. Paling bagus bercakaplah dengan menggunakan bahasa yang betul.  Daripada anda menggunakan ‘ne ne’  yang mewakili  susu  atau ‘mam mam’ untuk makanan.  Anda pasti teruja bila bayi anda  dapat belajar dengan pantas dengan bahasa yang betul.
3. Ganjaran
Seperti anak anda yang sudah besar, bayi juga suka diberi ganjaran. Mereka suka memberi pujian, memeluk dan menciumnya. Cubalah anda berkata ‘adik pandai’ sambil menepuk tangan, apabila bayi anda berjaya  memasukkan blok mainan dalam kotak kecil. Pasti bayi anda menunjukkan riak wajah gembira kepada anda. Apa yang pasti, bayi suka dibelai dan dimanja dengan ucapan sayang. Bayi sangat suka jika dirinya dipeluk dan diberi ciuman. Selain itu, anda juga boleh memberikan ganjaran dengan memberikan biskut  kegemarannya jika dia melakukan apa yang anda suka.
4. Bacakan buku
Anda pastinya sudah biasa dengan cara ini, tetapi  inilah cara istimewa untuk mengajar anak anda mengenal buku dan melatihnya untuk suka membaca buku. B acalah kepadanya walaupun dia belum faham apa yang anda bacakan. Sambil bayi anda duduk di atas riba anda,  pegang tangannya untuk dia merasai buku itu. Tetapi kadang kala, bayi anda mungkin akan mengiggit buku, biarkan dia melakukan begitu, namun pastikan buku itu jenis kain. Dalam pada itu, teruskan  membacakan buku kepadanya  supaya dia suka membaca buku. Bayi anda akan cuba meniru anda membaca buku dan mungkin akan membaca sendiri nanti.
5. Mula awal
Ajarlah anak anda pada awal usianya. Perkenalkan perkara baru kepada anak anda. Jangan menunggu pada usia 3 atau 4 tahun baru hendak mula mengajarnya abjad, nombor dan objek-objek di sekelilingnya. Anda harus lakukan pengajaran sekarang! Bayangkan anak kecil anda boleh mengenal nombor, huruf atau warna pada awal usianya. Pasti anda gembira dengan kecemerlangannya.
6. Bersabar
Percayalah anak anda tidak akan pintar jika anda tidak menggunakan kaedah-kaedah yang dinyatakan seperti di atas secara konsisten.  Namun anda kena bersabar untuk melakukannya kepada anak anda.  Jangan putus asa, jika anda tidak mendapat melihat perubahan anak anda. Terus melakukan pengajaran sehingga anak anda pandai.
7. Penerokaan.
Biarkan bayi anda melakukan penerokaan di sekelilingnya. Biarkan dia  belajar memegang, merasa, menghidu bau, mendengar dan melihat. Misalnya untuk bau anda boleh sediakan bunga ros, buah epal untuk dia pegang dan puppet kecil untuk dia melihat. Namun pastikan ruang itu penerokaannya itu selamat untuk anak anda belajar dengan selesa dan gembira. 
8. Belajar dengan gembira
Mengajar anak bukan sesuatu yang membosankan! Nyanyilah lagu dan aktiviti yang menyeronokkan untuk membantu anak anda belajar dengan gembira. Bayangkan, anda akan dapat melihat anak anda dapat belajar dengan cepat untuk mengambil barang dalam bekas permainannya. Lakukan ia setiap hari. Pasti anak anda dapat melakukan dengan baik sekali.
9. Permudahkan
Jangan meletakkan harapan yang terlalu tinggi kepada anak anda supaya dapat mengikut arahan anda dengan betul. Dia masih kecil, berilah dia masa untuk melakukannya. Jangan biarkan dia duduk sehingga 4 jam untuk belajar abjad. Lakukan aktiviti yang ringkas dan mudah dalam tempoh masa yang pendek antara 5 hingga 10 minit untuk mengelak anak anda mudah berasa bosan.
10. Teruskan!
Untuk memastikan anda berjaya mengajarnya dengan baik, lakukan pengajaran setiap hari. Jangan putus asa. Ingat anda sedang mengajar anak kecil, bukannya anak yang besar yang sudah boleh berdikari. Pengajaran satu atau dua minggu tidak mencukupi untuk anak anda. Oleh itu, lakukan ia sebagai rutin harian untuk dia mengenal tentang persekitarannya. Lakukan dengan konsisten dan fokus  supaya pembelajaran ini berjaya dengan cemerlang.

Monday, January 14, 2013

akal baru!!!

assalamulaikum....

Jumaat lepas terpaksa amik cuti sbb si kecik ni meragam dari mlm... rupanya2..nak dapat akal baru..

Skrg ni tgh dok asah skill baru... MERANGKAK... yahooo...anak mama mmg hebat..



 ni gambar sewaktu kejadian... sabtu lepas...sempat mama snap pic kn...

p/s: pesanan dr safiyyah tuk semua "wish me luck"


Thursday, January 10, 2013

Pesanan untuk KITA semua


Jadual menu untuk safiyyah

Assalamulaikum :)

Safiyyah dah masuk 7 bulan. Sebelum ini, menu makanan safiyyah ikut suker hati mama dier jer nak masak ape hari-hari. Tapi bila difikir-fikirkan.. Kalau buat jadual menu kan lebih mudah.. so ini lah hasilnya.. semua makanan ni ikut keperluan makanan bayi 6 hingga 8 bulan. 



ISNIN
SELASA
RABU
KHAMIS
JUMAAT
SABTU
AHAD
Nasi + carrot + kentang + ikan bilis

Keledek + epal


Nasi + kacang buncis + carrot + ayam

Kentang + carrot

Nasi + peas + pear + kismis


Betik + pisang

Nasi + plum + kurma + beans


Labu + pear

Nasi + keledek + carrot + ayam


Kentang + kismis

Nasi + kentang + pear + ikan bilis


Labu + pisang

Nasi + carrot + kismis + ayam


Betik + epal

Nasi + kacang buncis + carrot + ayam

Kentang + carrot

Nasi + peas + pear + kismis


Betik + pisang

Nasi + carrot + kentang + ikan bilis

Keledek + epal


Nasi + kentang + pear + ikan bilis


Labu + pisang

Nasi + plum + kurma + beans


Labu + pear

Nasi + carrot + kismis + ayam


Betik + epal

Nasi + keledek + carrot + ayam


Kentang + kismis

Nasi + peas + pear + kismis


Betik + pisang

Nasi + carrot + kentang + ikan bilis

Keledek + epal


Nasi + kacang buncis + carrot + ayam

Kentang + carrot

Nasi + plum + kurma + beans


Labu + pear

Nasi + kentang + pear + ikan bilis


Labu + pisang
Nasi + keledek + carrot + ayam


Kentang + kismis


Nasi + carrot + kismis + ayam

Betik + epal

Nasi + plum + kurma + beans


Labu + pear

Nasi + keledek + carrot + ayam


Kentang + kismis

Nasi + carrot + kismis + ayam


Betik + epal

Nasi + carrot + kentang + ikan bilis

Keledek + epal


Nasi + kacang buncis + carrot + ayam

Kentang + carrot

Nasi + peas + pear + kismis


Betik + pisang

Nasi + kentang + pear + ikan bilis


Labu + pisang

Nasi + keledek + carrot + ayam


Kentang + kismis

Nasi + peas + pear + kismis


Betik + pisang

Nasi + plum + kurma + beans


Labu + pear

Nasi + kentang + pear + ikan bilis


Labu + pisang

Nasi + carrot + kismis + ayam


Betik + epal

Nasi + carrot + kentang + ikan bilis

Keledek + epal

Nasi + kacang buncis + carrot + ayam

Kentang + carrot


Hari-hari minah kecik ni makan nasi kan..sbb skrg ni..dier dah xnak dah puree buah mcm awal2 dulu.. kalau nak bg pon kena campur 2 buah.. Nasi is no 1.. senang hidup mama gn abah :P

Ok.. jom layan menu kat atas ni dulu.. hope mama safiyyah ni boleh ikut lar kan... 

p/s : ayat yang paling safiyyah suker dgr bila tgh makan "MAMA SAYA MASAK SEDAP" confirm dier senyum sampai telinga punya.... 


Bye!!!!

Baby Food : Panduan


Jom follow panduan kat atas ni.. sekurang-kurangnya... boleh bagi kita guideline



makanan dari rumah adalah yang terbaik..terutama sekali kalau MAMA yang masak.!!!!!